söndag 1 februari 2009

Idoler?

Har just suttit och tittat på svtplay och sett 1 timme med Carola!

Det kan ju göra vem som helst glad, det förstår jag :-).

Skämt åsido, många är kluvna till henne och säkert med all rätt. Själv har jag gillat Carola sedan dag ett och missade den svenska uttagningen på grund av att det var skoldans för 6:orna på Östtegs skola den kvällen. Så jag fångades inte in där och då i hennes nät men det var liksom svårt att undvika som liten tjej då på den tiden.

Carola har gjort massor av tokiga saker, klätt sig på sätt som man skulle önska att klädpolisen burade in henne, hon har sagt och gjort saker och hon är framför allt religiös och djupt troende, något som jag i allra högsta grad inte är och även är rätt ambivalent inför.

Men på något sätt gör det inget, jag antar att det är ungefär som med Zlatan för dagens barn och ungdom. Jag skiter väl i en massa hon gör, hon har ju inte direkt misshandlat någon eller gjort saker av den digniteten utan hon är en showgirl som ibland har sagt mycket plumpa och dumma och stötande saker.

Hur jag än vrider på det hela så tilltalas jag av Carola, jag tycker hon har en fantastisk utstrålning och en duktigt bra röst, bland de bästa.

Ibland kan jag vara less på Carola men hennes låtar har spelats en hel del hos mig och jag har en ganska speciell relation till mycket av hennes musik.

Men även om Carola dök upp i mitt liv när jag säkert var som allra mest mottaglig så kan jag inte minnas att jag har haft en idolplansch uppe på henne. Jag har mig veterligen inte haft annat än hästar och en bild på keyboardisten från Depeche Mode, för att jag tyckte att han var snygg.

Jag har tidigare sagt att jag har inte idoler och därför så känns det även bra att gilla Carola så mycket, för hon är inte en förebild för mig, hon har inget att svara upp mot för mig och varför skulle hon det? Hon sjunger och det är hennes grej om hon röker, super och svär så är det väl hennes sak. Javisst vore det bra om en känd person även förgick med gott exempel och satte en miljövänlig prägel på tillvaron, men om de inte gör det? Vad gör väl det?

Alla människor har väl ansvar att föregå med gott exempel? Alla vi som finns i vårt avlånga land har precis samma skyldighet, inte kan en "kändis" behöva leva annorlunda än vad vi kräver av oss själva? För mig blir det tokigt om man resonerar så. Även om jag i mångt och mycket skulle önska att de som är "kända" levde på ett prickfritt sätt för att inte indoktrinera våra ungdomar till dåligheter då idoler ändå har en viss påverkan. Men ens föräldrars och ens kulturella, sociala arv måste för mig vara av så mycket större vikt och sätta större prägel på våra barn än vad Carola sjungandes till gud eller kastandes blommor med blomjord kan göra.

För mig finns det två giganter som är lite utöver det vanliga, som ändå faschinerar mig lite mer och som fångar och trollbinder mig. Det finns mycket och många men dessa två har jag haft en nästan känns det som livslång relation med. Jag är säkert inte ensam om detta.

Carola som ni förstår men även Madonna. Jösses vad glad jag är över att hon skall komma till Sverige och jag tänker göra precis allt jag kan för att jag skall få biljetter till jippot. Säga även där vad man vill, kabbala och annat som hon håller på med. Även om har lite tacky smak när det gäller kläder och har även hon hunnit med rätt mycket konstigheter.

Men där, när vi talar om Madonna så talar vi om en person som verkligen har lyckats att följa med i tiden och utvecklat sig själv och sin musik. I mina öron blir hon bara bättre och bättre och jag hoppas vi blir fler som kommer att ses i Göteborg!

Inga kommentarer: