onsdag 28 januari 2009

Skolförälder

Jag har varit på möte inför valet av förskola för Amanda.
Hahaha, vilken soppa.

Vart skall jag börja?
Elitist som jag är får jag svårt att hålla mig, biter mig i läppen, ler i mjugg och lite klåda då jag till första möte får höra Rektor och en av Förskolelärarna prata GENOM att dra fram en OH apparat, med OH blad och de lägger papper över halva OHpappret för att vi inte skall se vad som står där nere i förtid...

Sen har de gjort en powerpointpresentation, med bara bilder? Why? Varför inte använda XP´s egna bildspelsfunktion?

Herregud! Ska mina barn gå i denna teknikfattiga skola? Skulle inte tro det!
Självklart är det ur en miljard anledningar bäst ifall Amanda går här ute där vi bor men om jag redan innan var kluven och tänkte på andra alternativ kan jag ju lugnt säga att förvirringen är stor just nu.

Så skönt när stereotyper bekräftar sig själva. De som framför sterotypa frågor och går igång när allt inte sköts enligt protokollet. Skolbussarna saknar bälte, hej o hå hur tiderna var förlagda för de som åter skolbuss. Samtalsämnet om busstiderna tog säkert 40 minuter. Att man som förälder allvarligt överväger att låta sin 6 åring åka skolbuss själv, ja det var tydligen inte konstigt med, men att skolan inte låter de små barnen åka vilken buss som helst, dvs vilken av avgångarna som helst pga att man följer skollagen och att det stör det pedagogiska arbetet var tydligen upprörande.

Om varför de visade information via OH apparat var det tydligen ingen som undrade.

Barnen i förskoleklass får inte lära sig läsa, utan möjligtvis bokstäverna. Säg det till min dotter som kan räkna 11+8 i huvudet och 7-2 samt kan skriva meningar på säkert 12 ord eller mer och läser sina egna böcker.

Skulle inte tro att hon skall gå där hon får lära sig hur man skriver B och att man skall skriva böjarna åt rätt håll. Wow, det lär ju utmana Amanda.

Ketchup eller light, kalorier eller aspartan? Inget barn blir tjock av det de gör och äter i skolan, det är föräldrarna som gör sina barn tjocka. Vem bryr sig? Varför är ketchup eller light viktigt. Gilla läget liksom.

Finns det hem och skola undrar en förälder, men är du klok i huvudet? Ett mycket starkt minne jag har från ett föräldramöte i 4:an eller 5:an var att hem och skola människorna diskuterade videovåldet, och jag tänkte att när jag blir förälder så skall jag kämpa emot varenda hem och skola typ, plysch, velor och videovåldet, ursch! Vad har skolan med det att göra? Det är föräldrarna som låter barn titta på video som det hette då.

Ja herregud vad jag längtar till att delta på mitt första kreativa föräldramöte där vi föräldrar skall komma överens om utflykter eller annat. Jag har väntat på detta sedan jag själv gick i mellanstadiet. Allvarligt, vad är det som är så allvarligt?

Bomull, hela tiden bomull, ska vi linda in våra barn i bomull? Ställa krav på sin omgivning, det är tydligen helt ok, krav på skolan på en massa saker som det givetvis inte styr över själva då upphandlingar görs central, engagera dig politiskt då människa, då har du en möjlighet. Men att ställa krav på sitt eget barn, nää, det är ju bara ett barn.

PTA meets Anna!

Inga kommentarer: