torsdag 15 januari 2009

Obestämd form

Wikipedia - Obestämd form
Obestämd form, böjningsform av substantiv, det vill säga av ord som betecknar konkreta eller abstrakta ting. I obestämd form utpekar substantiv inte något bestämt enskilt ting (exemplar) utan vilket som helst av flera av samma slag, exempelvis en stol, en stad, en tanke. Motsatsen, substantiv i bestämd form, utpekar däremot ett visst bestämt ting av flera av samma slag.
Obestämd form: "Finns det en stol?", "Har du haft en dröm?"
Bestämd form: "Den stolen där borta?", "Drömmen du drömde i natt."

Vi som bor och är uppväxta i Mellanmjölkens land, vill inte generalisera mer och säga svenskar, för vi är ju fler än de med "svenskt" ursprung som uppvisar samma tendenser om de bor här hela livet...

Vi för ett liv i obestämd form. Vi har svårt för att vara raka och tydliga och pratar allt som oftast med antydningar. Igår såg jag på TV4 om idoljuryn som skall skapa två nya artister och där Desmond Child sågar en killens text, egenskriven text till en låt.
Desmond är lite full av hybris och rätt nöjd med sig själv och i mina ögon vill framhäva sin egen talang, håller med er som tycker så, så långt är vi överens.

MEN, innan vi kommer så långt så sade Desmond bara att låten, främst texten var dålig, på ett mer rakt och tydligt sätt än vi mellanmjölksmänniskor oftast klarar av. Tro mig som är mer av det raka ärliga slaget att det är svårt för folk att ta...

Då säger killen att Desmond har fel, och det är där problematiken börjar. Fel? Nja, killen kunde ha sagt massor med saker för att säga att han inte håller med, att han tycker att låten är bra, att han vill att Desmond blir mer konkret osv. Men när han säger att Desmond har fel, ja då vill Desmond hävda sin rätt, lite lätt överdrivet i mina ögon/öron men ändå att Desmond ändå haft rätt många rätt.

Killen tog kritiken personligt! Där är det skon klämmer för mig. Killen byter däck till vardags, så om en kund vilket säkert händer då och då kommer in och säger att här har du skruvat åt däcken förlite, eller här vobblar däcken och du har missat att justera detta. Reagerar han då likadant?

Knappast för då kan ha skilja på sak och person, bildäcksbytet definierar inte honom men tydligen gör musiken det?! Här tappar ni mig för varför kan han inte ta kritiken på musiken likadant? Varför kan han inte stå utanför sig själv och bemöta kritiken utifrån detta?

Ja, ja, vill mest generalisera genom exemplet, är inte dödsintresserad av den killen utan för mig handlar det mer om vårt sätt att försvara oss, hur liten förseelsen än är.
Låt säga att vi inte har plockat ned vår tallrik efter lunchen på jobbet i diskmaskinen, någon påpekar det och vi säger direkt men...
-Den (diskmaskinen) var full,
-Jag tänkte göra det sen,
-Jag har inte hunnit,

Men egentligen orkade vi inte eller så glömde vi, men se det säger vi väldigt sällan.
Hur liten grej som än påpekas och det behöver verkligen inte på något sätt vara kritik så skall vi förklara oss, ursäkta oss. Det kommer så spontant, det går nästan inte att hejda för en del och ofta är det något som är orsak till det hela.

Så en svensk kritik av låttexten hade mer innehållet en massa borde, att tänka på och har du funderat på... Istället för att säga det man egentligen tycker, att det inte var särskilt bra och kan göras bättre eller på annat sätt.

Då finns det säkert några där ute som tycker att man inte skall såra andra, det är ju onödigt. Men hallå! Om meningen med att tala om saker vara lite mer tydlig och bestämd enbart görs för att såra, ja då håller även jag med. Men om man är ärlig, hur kan det vara fel? Hur mycket bomull skall vi linda in varandra i och skapar inte att vara obestämd i sina uttalande bara en massa risker för feltolkningar?

Bara för att jag har en massa åsikter som kanske skiljer sig från någon annans så kanske vi ändå har urkul när vi går och simmar osv. En åsikt definierar inte en människa. Ens handlingar definierar oss i mina ögon. Åsikter och värderingar är något som står oss fritt att ha men hur jag faktiskt lever är många gånger mer intressant för ofta finns det en enorm differens därimellan.

Inga kommentarer: