lördag 24 januari 2009

Djurparker?

Sitter och äter frukost och får en stark känsla av att hela grejjen med djurparker är så fel. Douglas säger att det finns giraffer i Sverige.

Förvisso, men det fick mina tankar på att åka till djurparkerna just nu.

Hur bor girafferna i Sverige idag, snö, kallt?
Kändes bara fel.


När vi var i Singapore på Singapore zoo kändes det ju inte helt ok att det fanns isbjörnar där.
Om man säger så här, kallt var det inte!


Vet inte om jag kan backa från den tanken.
Men full av dubbelmoral som man är så lär jag väl ändå åka till kolmården nu till sommaren.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja visst är det något hjärtinnerligt fel med djurparker? Mår fysiskt illa när jag tänker på hela konceptet. Samtidigt försöker jag hålla i minnet de positiva saker med djurparker. Man kan bevara vissa djurarter som annars riskerar att dö ut. Man kan fostra barn till mer empatiska djurvänner genom att de får en närmare kontakt med djuren. Svårt att vara empatisk med något man aldrig sett eller känner till...
Tja, jag försöker i alla fall hålla dessa tankar i huvudet annars skulle jag väl bli en skogstokig djuraktivist som försöker släppa alla djuren fria. ;)
Det funkar bra, med undantag för den gången jag såg den stackars björnen som hålls fången i centrala Bern och plågas och torteras av människor ostraffat. Jag grät.