tisdag 27 januari 2009

Minnesmästare

Snöade som vanligt in på en dokumentär tidigar, den här gången handlade det om Minnesmästare och deras tävlan i VM.

Helt sjukt galet vad de kan komma ihåg saker och har lite olika strategier för sig för att minnas. Ofta minns de genom att associera till bilder och andra saker som tex att hacka lök är siffrorna 346, typ.

Helt galet!

Kolla hur bra minne du har – försök minnas orden
Läs igenom de 20 orden i listan nedan – och kom ihåg dem.
Ge inte upp direkt bara för att du tror att du inte kan minnas mer än några få ord. Det här ska inte vara lätt.Vänd blad i tidningen och läs där en stund. Försök sedan att minnas så många som möjligt av orden.
Skorsten
Penna
Tavla
Elefant
Tekanna
Säng
Påsklilja
Himmel
Bil
Mygga
Segel
Diskställ
Pedal
Matta
Bok
Trappa
Get
Duk
Grankotte
Klocka
Det här är ett svårt test. Få 30-åringar klarar mer än hälften av orden.

Hybris som jag har så anser jag att jag generellt har rätt bra minne och jag är en bildmänniska, dvs jag kommer ihåg saker, fakta, händelser genom att associera till vilket rum jag var i när jag hörde det hela, vilket stycke det där stod i på sidan osv.

Jag är nu rätt taggad på att försöka träna upp minnet genom att läsa på om olika tekniker, inte för att jag tror eller orkar sträva efter att vara med på något minnesVM men ändå för att jag tror att jag kan vara ganska bra.

Tänk att kunna minnas 6-20 kortlekar, rätt ok va om man spelar Gin Rummy :-).

Inga kommentarer: