måndag 12 januari 2009

Husdjur

Hmm, e jag? e jag inte? e jag? e jag inte?
Är jag djurvän? Hmmm vet inte, jag gillar djur men de skall även veta sin plats. Mysigt en stund men skönt oxå att sluta klia och att de går iväg och lägger sig på utvald plats.

Hundar som luktar surt får mig nästan att spy och dumma djur gör mig lite lätt irriterad.

MEN så har jag ju även hållit på med hästar halva mitt liv och undrar lite där, om man inte gillar djur kan man verkligen hålla på med djur då?

Så... självklart är jag djurvän, men jag kanske inte ser djur som det allra heligaste utan mer för vad de är, dvs djur. Jag står inte på barrikaderna och kräver djurens rättigheter, men visst är det mysigt med djur.

Hur ställer jag mig då till husdjur? Ja, det är där frågan stannar. Givetvis skall mina barn få husdjur om de vill ha det... men vilket? Utekaniner är ju inget problem med våran tomt så där är vi hemma. Egentligen alla djur som sköter sig mer själva och som kan bo ute året om kan vi ha.

En hund då? Ja, den får inte håra för mycket, inte ha tendens att lukta surt och inte har för lång päls som blir lövigt och blött och slaskigt.

En katt då? Samma lika, inte håra, inte ha för mycket päls som blir smutsig osv.

Men jag har gärna mysiga gosiga katter eller hundar och där brister det för de har ofta en massa onödig päls och är lite smådumma och gulliga.

Skall bli spännande när barnen kan tjata lite mer, för Matte älskar hundar, verkligen och har gärna vilken hund som helst utom Pudel som jag vill ha och givetvis har vi lite olika syn på vilken hund vi isåfall skall ha, men vi hittar nog en kompromiss den dagen misstänker jag.

Jag längar efter hästar så jag kan döööö ibland, såg en massa nordsvenskar som travade på i snön med snötappar i skägget, åååååå den doften och ångan i stallet när man kommer in då hästen är både blöt, kall och svettig... Det är så härligt att bli alldeles blöt och smutsig själv, efter att ha arbetet hårt och hållit på med hästarna och sen få komma hem och duscha varmt och känna sig sådär otroligt ren och frisk efter en hel dag ute i friska luften.

Så vi får se... kanske kan vi dela en hund med svärmor när hon går i pension, det vore ju lite fusk!

Inga kommentarer: