tisdag 6 januari 2009

Polisutredningar och sorteringsordningar

Jag undrar om det är som på film, i tvserier att man sparar allt bevismaterial från olösta brott och kanske även från lösta brott.

Det filarkivet skulle jag vilja se och styra upp och försöka förstå. Så går mina tankar eftersom jag gillar att organisera så man hittar saker lätt. Oftast är det efter alfabetsordning men det finns ju genre och annat som man kan gå efter oxå.

Ta tex kryddburkarna, skall de stå efter typ av krydda? Givetvis i alfabetsordning isfall inom kryddsorten eller skall alla stå i alfabetsordning.

Skall man skilja på Santa Maria burkarna och på Kockens burkar?

Jag har provat alla lösningar och sorterat dem olika men just nu är det A-Ö oavsett krydda och tillverkare.

Men åter till polisutredningarna, fattar ni vilka massiva berg av bevismaterial som måste ligga någonstans? Vart kan de finnas? Finns det lagerutrymmen som är så stora eller har de det uppdelat på flera lager? Vad har de paketerat? Ta tex en gammal docka, har ni känt på håret på en docka som legat i en flyttkartong i 15 år? Det är hur äckligt som helst, torrt och sprött.

Tänk er då alla kläder som är 20-25 år gamla osv att jobba med.

All kredd till kriminalteknikerna i mina ögon i alla fall.

Så just nu är en av mina drömmar att se ett sådant filarkiv och sedan få gå ned i lagret och se alla gamla kartonger med bevismaterial, sedan när jag ju givetvis även en sådan dröm och hybris att jag vill ju även rensa upp och göra rent hus, dvs lösa alla brott, beta av dem liksom en efter en.

Något som smäller ännu högre för det vore riktigt skoj är att spendera en månad i svts film och tv arkiv, wow vad grejer man kan se där misstänker jag och säkert en och annan osorterad film eller inspelning som kan hittas, vilket görs ju nu och då. Det vore kanon det.

Inga kommentarer: