måndag 8 december 2008

Lojalitet

Vi har många olika former av lojalitet.
Vi kan ta gemensamma bekanta som exempel, där jag kanske inte står närmast, två andra står närmre varandra. Vad händer om två av oss pratar om den tredje personen som inte är där, kanske något ofördelaktigt. Den jag pratar med har en förtroenderelation med mig men en vänskaprelation med den andre?

När skall man "skvallra" och hur sätter man gränser? Det kanske inte är skitsnack som när man var 15, kanske mer konstaterande, alla har vi brister och det kanske inte är mer med det? Vad jag funderar på är när och vad som smäller högre.

Det är viktigt att våran förtroenderelation är bra, de pratar säkert om mig oxå, så funkar ju livet. I fyllan händer mycket och väldigt mycket sägs, det är väl då våra lojalitetsrelationer sätts på prov. Det är även i sådana sammanhang man möts där man har olika nivåer av lojalitet men alkoholen sätter liksom många ramar ur spel. Man blir förtrolig och säger mer än vad man tänkt sig, iallafall jag och inte helt otippat gäller det för många fler.

Jag har en lojalitet mot mitt arbete, min roll i mitt arbete, men jag har även en lojalitet mot mig själv. Jag har ju som bekant lite svårt med att spela spel, dvs ta skit för att det kan vara fördelaktigt för mig i det långa loppet. Jag ska välja mina fajter som många säger, det går väl si sådär.

Mitt jobb idag innebär en beroendeställning och där man inte kan vara helt ärlig, inte hur tydlig som helst, det är lite knivigt då ärlighet är en viktig sak för mig. Ok, jag förstår det, jag vet att och om och hur man borde göra. Men om man inte själv tror på den idén är det svårt. Samtidigt har jag lojalitet som säger att jag ändå tillsammans med mina kollegor måste stå enade mot den andre parten, vem det nu kan vara.

Sen har vi ju lojalitet mot vår familj och massor av annat. Jag anser mig vara en lojal person, men när det brustit någonstans då är det andra bullar som gäller.

Givetvis skall även lojalitet komma från militären. Wikipedia säger följande:
Lojalitet är en personlig egenskap som ibland betecknas som en dygd. En person som är lojal mot en
annan person är under en längre tid hjälpsam och vänskaplig
mot denna. Den som är lojal mot en annan tar även dennas parti i konflikter.
Begreppet är särskilt vanligt förekommande för att beskriva relationer mellan
personer av olika status, exempelvis mellan en
regent och regentens undersåtar. Begreppet kan även användas på grupper av
varierande storlek, exempelvis militära enheters lojalitet mot sina befäl. I det romerska riket var den
fria manliga medborgarens lojalitet gentemot sin statusmässigt överordnade, patronus, och
sin statusmässigt underordnade, clientus, periodvis mycket
viktigt för samhällsstrukturen.

Inga kommentarer: