måndag 8 december 2008

Fylla år

Jag har just blivit ett år äldre, fyller inget roligt och inget jämnt. Jag tänker inte fira det nämnvärt, blev inte heller nämnvärt firad Jag vet inte om jag firar något över huvud taget?

Jag har ingen lust att bli äldre, jag har absolut nojja för att fylla 40 år. Därefter tänker inte jag säga hur gammal jag är.

Runt 30, 30+, det funkar. Men sen...

Jag vet väl lite vad det beror på. Det konstiga är att jag har levt hittills ett fantastiskt liv. Jag har varit med om mycket och haft roliga äventyr. Jag har minnen i behåll och jag är nöjd. Alltså på ett sätt. Eftersom jag har nojja är jag ju inte nöjd på ett annat sätt. Jag ångrar inget, men om jag fick göra om några saker finns det några saker jag skulle vilja justera.

Det första är valet av gymnasielinje och att faktiskt se till att gå till skolan och få bra betyg. Jag hade bra resultat på proven, inget snack om det, men frånvaron var för överlägsen för att jag skulle kunna få ut mina betyg fullt ut samt att det gjorde det svårt att välja linje på universitetet. Jag skulle ha valt en mer tvärsäker utbildning från A-Ö.

Det är nog det som jag allra mest skulle göra annorlunda. I övrigt ångrar jag som sagt inget, och sen finns det väl några saker jag kunde ha haft ogjort, men inget jag tänker på såhär. Det andra jag skulle vilja ändra på är att ha utnyttjat tiden som varit bättre.

Jag skulle helt enkelt ha gjort mer saker för mig själv, prioriterat och lagt pengarna på andra saker. Så därför känns det lite som vart tog alla åren vägen som var livet, samtidigt som jag har ett fantastiskt liv och mår ganska bra i det. Tyvärr är det väl den där drömmen om att få allt och vara allt man inte är som spökar alltför mycket. Hur som undrar vad för kris som kommer att ske nu?

Min bror han körde på att bli elitåkare i Vasaloppet, det är ju en rätt bra 40 årskris. Med mig vet man aldrig, jag har inte samma typ av målinriktning som min bror. Inte för att jag inte är målintriktad, det är nog det enda jag är, fast jag är mer avslutinriktad än målinriktad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja fy fan för att bli äldre. Jag ser heller inte fram emot nästa jämna födelsedag.
Ser med fasa i spegeln att åren faktiskt börjar synas även om jag gör mitt bästa för att låstas som ingenting.
Ibland får Molly tag i mina nedåtsträvande kinder... förut hade jag inga nedåtsträvande delar alls..
oj - jag skulle kunna fylla sidor över hur trist det är med att fylla år nu för tiden.
Men - grattis på födelsedagen kära du, vi ses på hemmet! =)
puss och kram