måndag 22 december 2008

Duktig flicka

Sjukt hur långt duktig flicka syndromet kan gå och till vilka uttryck det kan ta sig.
Pratade med Majsan idag, samtalet handlade givetvis för det i dagarna kommande jippot, jul och julklappar.

Hur i hela världen skall man hitta på något till alla dessa människor. I många år har jag haft en sådan press på mig att ångesten gick att ta på.

Det gäller att hitta den perfekta, bästa julklappen. Det handlar om den mest genomtänkta, den där presenten som visar hur bra jag känner den jag ger presenten och hur lyhörd jag är för den personens behov och önskningar.

Det har alltså inte handlat ett skit om personen... på sätt och vis så har det bara handlat om mig, att jag skall få möjlighet att visa att jag lyssnar och registrerar, kanske redan i maj, när något sägs vid ett möte, jag skriver upp och överraskar personen med precis det den önskat sig men glömt bort själv. Personen blir jätteglad och wow vilken bra dotter, kompis, faster eller dylikt jag nu kan vara.

Som sagt desillusionerad som jag börjar bli har jag börjat lägga det beteendet bakom mig, Anna 2.0 kan lika gärna göra en korg med tre olika thesorter, en bingolott och två par sockar idag som att ge den där särskilt eftertänksamma presenten.

Jag orkar helt enkelt inte och kanske mest av allt så känns det inte viktigt längre. Jag är glad att duktig flicka syndromet börjar lägga sig, det är en jävla press att leva med den åkomman dygnets alla 24 timmar. Det finns inte ord för hur duktig man kan vara, hur mycket man skall hinna med och ändå få tid över till sig själv.

I år ältar jag inte 5 gånger inför Mattias, ära vare gud i höjden, som orkat lyssna... Ja, ja, ni som känner Matte vet att han inte har lyssnat, han har bara hmm:at på rätt ställen och verkat som att han lyssnat bara för att säga, det blir bra, vi låter det vara, köpt är köpt. Men ändå, jag ältar, velar, är detta bra? Blir de verkligen glada? Är det för lite, för mycket osv.

Köpt är köpt, eller oköpt. Kommer paketen fram i tid är det kanon, gör de det inte så blir det så.
I år känns det riktigt roligt, för stressen finns inte och vi har julhandlat och slipper köerna i dag och imorgon då alla får lön.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Var gärna med och tävla om ett valfritt smycke på vår blogg :)

http://uniqtuf.blogg.se/2008/december/vinn-valfritt-smycke.html