torsdag 18 december 2008

Jul, jul vilken strålande jul

Vart är snön?
Hur skall mina barn förstå att det finns något som heter vinteraktiviteter?
Hur skall de få en känsla för snö och alla möjligheter att åka skidor, skridskor, pulka och bob.

Min bror var här för ett tag sedan, och Amanda undrade om han hade en sådan där PoP, va?! Vad pratade hon om, hon förklarade lite till och menade Bob, snowracer som en del säger helt felaktigt här söderut. Brorsan lite lätt förfasad, vet hon inte vad en bob är?!

NEJ! För vi har ingen snö...

Ju äldre jag blivit, ju mer desillusionerad jag blivit ju mindre viktigt har högtiderna blivit men för att ha en chans i världen för att julstämning skall infinna sig behövs det lite snö. Om så bara frosttäcke över åkrarna, jag är nöjd med det lilla.

I grannens rabatt börjar en del blommor att växa, gröna och fina, kanske de blommar oxå, helt sjukt. Just nu finns det inte en enda frostfläck eller snöhög kvar på gården.

När mörkret lägger sig och vi tänder eld i brasan är det varmt och skönt, lite röda dukar och annat gör ju sitt men på julafton, sitta och se Kalle Anka med barmark ute. Då är det fortfarande bara skymning och hur skall Tomtens släde kunna komma fram? Är det någon som har tänkt på det där uppe som gör snö?

Inga kommentarer: