torsdag 18 december 2008

Kreditträsket och smygavgifter på fakturor

Jag har själv varit i avbetalningarnas helvete förr om åren. Det är en ständigt gissel, man har inte råd vid själva inköpstillfället men är medveten att det blir dyrare när man tar det på avbetalning.

Först är det alltid en uppläggningsavgift sen en fakturaavgift å 25-40 kr per faktura. Givetvis kan inte dessa företag ha autogiro eller e-faktura. Förmodligen eget val för att kunna tjäna pengar då i det annars så himla fina räntefria upplägget.

Nu skall jag friköpa min hempc, pga att jag slutat i förtid från arbetet. Delbetalning ger att det tillkommer en uppläggningsavgift på 400 kr och sedan 40 kr per faktura. Helt sjukt enligt mig då det bara är ett ytterligare sätt att tjäna pengar. Visst är hempc förmmånligt särskilt om man tjänar över vissa skattegränser men det är ändå ganska dyrt motför att köpa en pc idag. Det finns många för en billig peng om man lägger upp kontanter i butik/nätet.

Tyvärr är det ju så att för den som har lite pengar blir allt lite dyrare, främst med diverse avbetalningar och för den som har pengar finns det alltid möjlighet att tjäna någon krona om man kan betala kontant. En inte helt enkel och givetvis på vissa sätt bakvänd ekvation.

Jag är just nu i alla fall sur på hempcföretaget som ändå kommer att tjäna 40 extra kronor på mig hur jag än väljer att lägga upp betalningen, helt utan anledning bara för att de skickar en faktura, någon trycker på en knapp i ett ekonomisystem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ta den på e-faktura då.. det kostar inget extra så slipper du 40 spänn

Trulsanna sa...

Det var ju det hempc företaget inte hade...Dvs e-faktura, säkert bara för att kunna debitera aviavgifter. Har redan försökt!