torsdag 18 december 2008

Are You Smarter than a 5th Grader?

Som vanligt kommer det sköna tvupplägg från USA, som i tidigare inlägg har jag uttryckt att när man försöker göra svenska program av dessa blir det bara töntigt.

Hur som fick det mig att gå in på vi i femmans sajt på SVT, prova deras frågor och se hur många rätt ni har?! Det är svårare än vad man tror.

Jag och Matte snackade lite, hur bra skulle man egentligen vara i OÄ ämnena nu? Jag är rätt övertygad om att vi skulle få höga betyg men inte spika proven. Det är om en massa geografi, främst naturgeografi, stenar, kvarts, granit och annat som jag skulle torska på. Biologin är en annan jag är sjukt dåligt på, hur många lungor, lever osv har vi, var sitter de mm.

Kul idé är det i alla fall, eftersom det heter vi i femman och man valt just den åldersgruppen måste det ju finnas någon bakomliggande tanke. Är vi som smartast, lättast för att lära, tar in mest under den tidsperioden. Vad är det annars som ligger bakom att man valt just femmorna?

Sen är ju det amerikanska programmet lite utflippat och funkar bara på amerikanens utåtriktade känsloperson, inget för kalla norden, men jag ser om inte annat för att lära :-).

Inga kommentarer: