söndag 17 maj 2009

Lättförälskad

En bloggkommentar på ett blogginlägg blev ett eget inlägg där min kommentar på det blev detta inlägg...

Snurrigt, här är det jag svarade på


När man träffar en ny vän av samma kön, för mig som kvinna när jag möter en annan kvinna kan jag bli väldig uppfylld av henne, jag är i princip kär, förälskad, jag vill vara med den personen jämt, tänker pratar om henne hemma. jag tycker om att ta på msk och jag vill ta på min nya vän hela tiden, kramas.

Pratar till alla om hur lika eller olika hon och jag är, hur mkt relationen ger osv.

Det är en ny person, en intressant person som också är intresserad av dig. Så du får både nya intryck och får ditt ego tillfredsställt samtidigt.

Med din partner är går livet sin gilla gång och just nu är det kanske lite extra tråkigt.

Vari består skillnaden när du träffar en ny "vän" av motsatt kön? Jo, det blir en intressekonflikt för här kan det också leda till sex, det är svårt att veta var den intellektuella förälskelsen och egots uppfyllnad tar slut och vart den egentliga sexuella attraktionen tar vid. Det är också konstigt för din partner kan ju bli svartsjuk på ett mer legitimt sätt.

Är det en ny kompis av samma kön så kanske din partner är glad för din skull för den ser att den nya vänskapen ger även er i ert förhållande något.

Men om den nya vännen är en av motsatt kön finns även risken att din partner skall förlora dig och därmed antar jag skillnaden för din partner och därmed också skälet till svartsjukan och ditt behov att vara mer dold med själva relationen.

Det är därför du intellektuellt efter ett tag inser att din nya "vän" och du inte skulle passa ihop, förälskelsen svalnar något.

Det är även däri skillnaden ligger i varför du valde att gå längre och bilda familj med din partner. För att hon/han gjorde skillnad en gång i tiden. Du har mött många som din arbetskamrat som du blivit förälskad i innan du gick in i din långa fasta relation och valt bort dem rätt fort då också, ibland innan sex, ibland efter.

Så intellektuellt och sexuellt och massor av andra skäl tyckte du din partner var något att satsa på. Om det finns möjlighet i ert förhållande, kanske inte just nu, men om ni pratar ut så kanske du nästa gång kan vara mer öppen med din nya romans, vän, förälskelse, bara genom att vara mer öppen så dämpas några av de blinda förälskelsekänslornas dolda fällor och det kanske till och med är en person som du kan behålla som vän en längre tid för att det ger dig och den personen så mycket och samtidigt så vinner ditt förhållande på det?!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint... bra tankar verkligen!

Mvh Anna

Trulsanna sa...

Tack snälla :D!

Kram Anna