onsdag 27 maj 2009

Analys och eftertanke

Fick en insikt idag, det roliga är att jag vet inte om jag fått den förut och om jag fått den förut så är säkert den insikten jag fick idag en vinkling av just den insikten jag kan ha fått förut. För insikten gick just ut på att jag hela tiden hittar en ny vinkling och så tror jag att jag nått en ny insikt men förmodligen inte.

Varianter på teman osv har jag bloggat om tidigare. Men hur tar jag hand om mina insikter? Inte så värst bra, för jag vet inte riktigt vad meningen är med att ha insikten, det är inte alltid jag efterlever och förändrar saker.

Det är som att själva insikten är nog, att jag vet om att jag kan göra bättre eller andra val, att jag är medveten om den handling jag gör. Men det är inte alltid jag väljer eller utför den bästa handlingen. För mig är vetskapen om att jag hade kunnat göra ett bättre val lite grejen, även om jag ändå gör på ett annat sätt.

Det hänger lite ihop med när jag bloggade om barn och hur vi föräldrar kan skapa en bra grund på. Om man har valet att bli det mesta men ändå väljer att lägga ribban lägre är det en enorm skillnad mot att inte kunna välja alls utan bli hänvisad till en nivå eller ett yrke och där men hellre velat ha ett yrke som krävt lite bättre betyg eller dylikt.

Jag hamnar så ofta i lägen där själva utforskandet är lika stor del som själva poängen och när man kommer till poängen så känns det som ibland att den är betydelselös, den används inte, den efterlevs inte, men nu har jag vetskap i alla fall, lite om nått, vad det än är.

2 kommentarer:

Herr Morris sa...

Spännande tankar.

Brukar säga att meningen med alla resor är själva resan - upptäkterna längs vägen och erfarenheterna är de som fyller i målets konturer.

En vetskap och ett mål är inget om man inte använder sig av det, och det enda tillfället som man faktiskt använder sig av dem är just under resan.

Målet och kunskapen handlar om att man stannar upp, blir nöjd och inte längre utvecklas eller reser.

Värdet av en poäng är oftast bestämt av dem som inte längre orkar resa....

Så det låter underbart att ditt utforskande får minskt lika stor del som själva poängen.

Det betyder att du ser, känner, lyssna och framför allt lever!

/a

Trulsanna sa...

Hej Herr Morris

Jag har varit lite inaktiv på bloggen och helt missat att svara. Tackar för orden, känns kanon om man kan få förmånen att se, känna, lyssna och framför allt leva!

Ibland kan jag dock känna att just genom att se, känna, lyssna så missar jag att leva för jag skall registrera och bearbeta all information. Men jag jobbar på levabiten för varje dag.

Kramar Anna