lördag 9 maj 2009

Eurovisionvecka

Jag är som allmänt känt en fan av Melodifestivalen och Eurovision.

Men jag gillar att se själva bidragen på själva speldagen. Jag googlar inte så mycket och följer sällan vad som skrivs i pressen. Rubriker är svåra att undgå men jag är inte intresserad av fenomenet på det sättet.

Många gånger i bloggar, lite överallt när jag googlat runt så dyker Norges bidrag upp Alexander Rybak.

Jag brukar se genomgången på SVT, de bidrag som några av våra artister får kommentera. I år så har jag inte gjort det och gick helt sonika in på SVT play och tänkte komma lite ikapp inför veckan som komma skall.

Anledningen är att jag vill spara mig lite, jag vill lyssna på låtarna med öppet sinne, utan att vara alltför subjektiv redan vid entrén. Genom att höra våra artister kommentera så kanske jag påverkas, men det lilla de kan bidra med är helt ok. Sen så är de flesta låtar bättre efter några genomkörare och många låtar växer ju som bekant.

Av den anledningen i alla fall så följer jag inte alltför mycket fenomenet och brukar ha lyssnat på låtarna en gång.

Som vanligt var det en låååååång förklaring till det som komma skall och jag har nu hört på Norges bidrag, det är det ända förutom Svenska bidraget jag hunnit med.

Det har en egen länk på SVT´s sajt och jag blev då nyfiken eftersom låten och numret verkar så hajpat och därmed måste även jag stilla min okunskap.

Först när jag hörde låten nu för ca 10 minuter sen så var min spontana tanke. What the f**k, vad är detta? Varför skall detta vara så bra? Var tvungen att lyssna på låten igen, dvs har nu hört den två gånger och planerar att lyssna på den en tredje.

Jag har just frångått min egen praxis men praxis är väl till för att brytas? Låten växer, förstår inte riktigt hur den skall kunna vinna, har ju inte hört någon annan låt ännu. Men detta skall bli spännade att följa kommande vecka.

Tyvärr har jag bara lite väl mycket planerat så jag får väl äta lunch framför SVT play för att jag tror att jag missar kvalen på grund av lite personalfest och dylikt.

Hej hopp

Inga kommentarer: