lördag 26 april 2008

Intelligens, allmänbildning o dylikt

"Umeås gymnasieelever vet inte vad Finlands huvudstad heter eller i vilket land Teheran är huvudstad. En anmärkningsvärd okunnighet i geografi avslöjades när några studenter från Umeå universitet testade närmare 200 elever i tredje årskursen på gymnasiet. "

Det är ju helt galet, själv har jag ju gått i gymnasiet där... Nu tror jag inte att detta gäller endast för ume och är mer applicerbart och utmärkande för nutidens generation.
Min högstadielärare, ära vare gud i höjden, han gjorde blindkartor till förbannelse. Fråga vem du vill i 7-9A under de åren och alla lär kunna pricka ut floden PO utan att öppna ögonen.
Själv tyckte jag det var urkul med alla blindkartor, för länder, för städer, för floder, för berg.

Intelligent, ja, IQ, EQ, you name it! För mig är det ngt väldigt attraktivt, men det kan ta sig uttryck på så många sätt. Ok om du inte kan alla SAOL´s (Svenska akademiens ordlista) svåraste ord. OK om du inte får över 130 i IQ eller kan alla städer och länder och krossar på de oranga o gröna frågorna i TP. För mig kan det vara lika attraktivt om man är rapp och slängd i "käften". Streetsmarta msk är oxå intressanta, de bidrar till en annan dimension om du bara sitter med en massa IQ höga och akademiskt lagda msk.

Hur vi än är så för mig är humor oxå ett viktigt inslag, msk som måste förklara ett skämt, antingen för sig själv eller för att på ngt sätt bevisa att man har förstått det hela är så himla osensuellt att jag dör. I det fallet spelar det ingen roll hur mkt vetskap en sådan msk har, jag kan ändå inte ta den msk på allvar.

Självinsikt, ironi och ett jävlaranamma, det räcker riktigt riktigt långt.

Men sen givetvis kommer jag inte att kräva annat av mina barn än att de oxå utöver de sociala förmågorna trots allt besitter en hög allmänbildning. Givetvis är jag som alla andra föräldrar stolt över mina barn, tycker de är så mkt smartare än andras... STOPP! Jag tror faktiskt inte att jag tänker just så. Jag tänker däremot att mina barn är jvligt duktiga, tidiga, utan eg jämförelse med andra. Jag ser idag inte ngr problem med deras förmågor.

Så även om jag inte på ngt sätt föringar de som inte har det, dvs allmänbildning, intelligens el dylikt utan verkligen menar o tycker att det finns intressanta bitar där och mkt att lära av. Så... vill jag nog ändå mena på att vissa kunskaper borde skolan och familjerna kunna ge till barnen för att att de själva, dvs barnen skall kunna göra så bra val i livet framöver som möjligt!

Inga kommentarer: