måndag 7 september 2009

New Age

Under början av 90-talet var new age en het fluga i umeå, när jag läste religionshistoria doktorerade en av mina lärare i ämnet och det var en egen 5 poängskurs vad jag kan minnas.

Det var spännande och intressant men aldrig något som nådde mig, alltså som talade till mig och som jag riktigt förstod mening med. Hela new agerörelsenihopklumpad men som idag blivit vedertagna behandlingsmetoder och dylikt.

Runt omkring mig började bekanta och någon vän med chakramassage, det var healing och rosenmetoden. Det var spådamer och gummor och gubbar som kunde rensa bort dåliga energifält i ens lägenhet genom telefonen.

Jag prövade på någon gång och visst kunde jag känna energiflödet efter ett massagepass, vi både alstrar och avger energi, räcker med att vi håller en hand ovanför någon annans arm en stund så känner man att det blir varmt.

Men att man i det också skall nå massa nivåer som skall öppna upp en sinne, öppna upp ens dörr är för mig inte annat än gammal hederlig psykologi a la jung eller freud.

Kanske genom att bli mer kroppligt avslappnade så kan vi vara mer fokuserade och mer benägna att vilja öppna upp oss, men det kan ett motionspass, en stund på spikmatta eller att bara ligga tyst och andas på ett hårt golv likväl kunna åstadkomma.

Jag vill verkligen inte föringa någon och för alla som det ger mycket och som ser mening i det hela, kan jag inte annat än förstå att de fortsätter. Det är självklart, vi skall göra det som får oss att må bra så länge det inte är något som är fel mot någon annan.

Men lite fundersam är jag om en sak.

Vi har rätt mycket i denna värld, de dagar som går som de säger är livet. Vi skall fungera och räcka till för så mycket. Vi skall förstå så mycket och en dag ger oss mer intryck än nästan ett helt liv som levdes vid föregående sekelskifte.

Vem har tid att utforska andevälden då? Spelar det verkligen någon roll vem jag var i mitt föregående liv? Det är ju ändå här jag är som den jag är? Är det inte där kraften och energi och terapin borde genomföras? Jaha, tänker jag, okej då om jag nu var prostituerad, barnslav eller herreman i mitt föregående liv.

All min kraft borde gå åt till att leva i nuet, idag och försöka vara en så bra människa man bara kan för de som är omkring en idag.

Det där med energi är jag helt med på att det finns, men vad det beror på, tror jag tyvärr har fysiska förklaringar, helst om jag pratar med en partikelfysiker eller någon från teknisk fysikprogrammet.

Har inte ni gått in i ett hus eller en lägenhet och bara känt, nej, har kan jag aldrig bo. Det går inte säga vad det beror på men det är något, något med ljuset, något med planritningen, solen, väderstrecken, ja något är bara fel. Den kan nästan vara identisk med en annan bostad, men just den här bostaden ger dåliga vibbar!

Det är asspännade och kan någon verkligen ge en rimlig förklaring är jag mer än intresserad att lyssna, men att det skall ha med andar eller något annat att göra som att jag blev dräpt som häxa på 1600-talet på just den platsen kan jag tyvärr inte köpa.

Vill dock tillägga att det är pinsamt att jag då faktiskt är rädd för spöken, men det är ju något annat, jag tror ju inte på riktigt att spöken finns, men jag kan lätt jaga upp mig i fantasin och nästan övertyga mig själv om att så är fallet... men bara nästan :D

Inga kommentarer: