söndag 6 september 2009

Street smart

Hur blir man street smart? Vilka är och blir street smarta? När blir man street smart? Finns det någon praxis, åldersrelaterat eller beroende av social grupptillhörighet?

Har det bara med ens livserfarenheter att göra, de saker man utsätts för och är med om och lärdomar man drar av detta. Hur förklarar det människor som om och om igen blir lurade eller som hoppas att just idag är det deras tur och de är minsann värda ditten eller datten och är så naiva att det skiter sig rejält och ofta för de personerna?

Vad statuerar en street smart person?

Är det logiskt tänkande personer, de som snabbt i teveprogram som the amazing raze, hittar en lösning och förstår uppdraget? Är det egentligen samma sak eller en variant av street smart?

Hittade följande beskrivning när jag googlade street smart:


I övrigt tycker jag mig inte finna så många förklaringar när jag surfar, inte som beskriver fenomenet så väldans ingående eller bra.

Någon som vet??

2 kommentarer:

Jan sa...

Hej!

Har även jag råkat på begreppet street smart - använt av personer som om det skulle vara fullständigt givet vad som menas. Har även då och då klandrat mig själv litegrann för att inte ha bett om en explicit förklaring vad personen jag pratat med menat.

Hursom - i de fall jag stött på begreppet - har det verkat som att de menat en person som lyhört tonar in vilka oskrivna regler som gäller i ett specifikt sammanhang och därefter agerar flexibelt utifrån de reglerna för att på så vis inte tappa i status eller framtida möjligheter - m a o bibehålla önskvärda sociala fördelar i en given kontext.

Vad tror du om det?

Trulsanna sa...

Hej Jan, inte så dumt alls, men jag tror det handlar lite mer än sociala fördelar, det handlar i mitt tänk även mycket om att överleva!!

En streetsmart person är för mig nästan alltid symbiost med en överlevare.

Vad tror du om det?

Kram Anna