fredag 24 augusti 2007

Farmor rest in peace

Min älskade älskade farmor har somnat in för gott. Hon gick bort onsdagen den 22 augusti vid 97 års ålder.

Farmor var gammal och det var delvis inte helt oväntat men ändå gör det ont.
Min farmor stod för förbehållningslös kärlek och kontinuitet i en för mig delvis omtumlande uppväxt.

Sådana som min farmor görs inte längre. En riktig bullfarmor där man började med macka med skinka på, därefter fika, farmors kubb var länge en av mina favoriter en finsk pinne var man ju även tvungen att få ned, det låg ju på kakbordet. Sen avslutades den kulinariska upplevelsen med bridgegodis. Till allt detta drack man champis.

Det var självklart att vara med farmor när jag var liten, jag tror att det var lika självklart för henne, undrar om det var lika självklart för pappa?

Farmor har haft klänning med skräp i midjan i olika blommöster så länge jag kan minnas, hon var busig och glad, varm och mysig. Farmor var även mycket ambivialent och man säger att sånt går i arv... ni som känner mig vet att så kan vara sant.

1 kommentar:

Maria sa...

Hej vännen, vad tråkigt att höra att farmor är borta.
Kramar