tisdag 16 februari 2010

Tid

Det fanns en tid så jag kunde hitta tid att blogga minst ett inlägg om dagen. Vad har förändrats??
Det skall villigt erkännas att jag mig veterligen inte gör så mycket mer vettigt nuförtiden, inte vad jag förnimmer i alla fall.

Men något måste vara annorlunda för klockan är på tok mycket inatt för att blogga, efter att ha skjutit upp det hela kvällen, då jag gjort annat, så kom jag bara till ett tillfälle då jag kände att nu är nog, nog. Upp ur sängen och hämta laptopen, mitt behov var så klart och så tydligt. Jag behöver skriva av mig. Det har jag förvisso behövt i massor av dagar, veckor men valt att prioritera annorlunda.

Så att säga att vi inte har tid med en massa har fått mig en längre tid att fundera. Vi har all tid i världen, frågan är bara vad vi gör med den? Idag har varit en supermaxad dag a la Anna. En dag som jag känner igen, jag känner igen mig själv och jag känner igen min känsla och kraft en sådan här dag.

Var tar allt detta vägen de tunga dagarna, de dagarna som där det är svårt att hitta fokus, de dagarna då jag i alla fall upplever att inget har hänt och inget har gjorts, inget som någon kommer att komma ihåg om några år.

Vad som påverkar våra prioriteringar är säkerligen en massa kloka skäl just då. Matte sa idag att till hösten kommer det som just då känns viktigt att vara lika viktigt som det som känns mest viktigt just nu. Ingen av er där ute blev säkert kloka just nu, men det handlade om vår renovering, våra sovrums vara eller icke vara och när de är klara, vad är viktigast just då?
Säkerligen kommer jag att argumentera i höst för att vi skall prioritera det som återstår just då, trädgården, kantstenar, gräsmatta? Men att kunna rationalisera huruvida sovrum eller gräsmatta kvalar in på samma elitserie, det är oklart.

Behovet av att få gräsmatta kan säkerligen kännas lika angeläget till hösten som mitt behov av att få sovrum till oss alla känns just nu. Men de rationella argumenten för de olika sakerna är sannerligen olika. Alltså, vi prioriterar olika, för om det ena eller det andra ställdes mot varandra så skulle ju i min värld sovrum, vinna mot gräsmatta 24/7.

Alltså har jag just gett Matte redskap att argumentera mot mig i höst, lycka till då säger vi om det ;). Jag är en hyggligt effektiv människa, jag hinner en massa mellan köket och toaletten, mellan mitt skrivbord på jobbet och kaffemaskinen. Oavsett vart jag är på väg så hinner jag en massa, men ändå är min tid knapp och jag tycker den inte räcker till ens hälften av vad jag vill göra...

Som behovsstyrd människa måste jag utgå från att jag gör det som jag tycker är bäst just då, inte alltid så rationellt, inte alltid så klokt, men jag fyller min tid med det jag kan fylla min tid. En annan dag, en annan plats så får den en annan fyllning. En fråga jag tar med mig, är om det finns något annat som jag tänker låta påverka min agenda!


Inga kommentarer: