tisdag 7 juli 2009

Stjärnor förr och nu

Sitter och ser på Bambi, Micke och Molle och andra äldre Disneyfilmer med mina barn. Det är färre reklamfilmer innan och det tar tusen år innan filmen börjar för eftertexterna kommer först, alla rösterna osv. Mycket är irriterande och som tur är kan man ju hoppa förbi men det finns en sak som jag gillar.

På nyare Disneyfilmer är det ju alltid rätt avgörande om vem som gör rösten till figuren, nu förtiden gör de ju även figurerna i filmerna efter röstens ägare vilket jag inte vet om det är en i längden god utveckling.

Anyhow, i förtexterna så står det ju vilken som är röst åt vilken figur och med nyare filmer får man sitta och gissa, för den texten kommer först i slutet.

Så jag undrar stilla, var stjärnorna viktigare, större förr eller vad har hänt? Är det en del av poängen att man skall sitta och gissa vem som är vem nuförtiden?

Hmm, jag kan omöjligt veta om stjärnorna var större förr men onekligen förd de med sig lite mer glamour och skimmer som det filter de sätter på Days of our lives när det äldre skådespelarna dyker upp i bild, ja Glamour och det finns tusen andra exempel också. Men det filtret tycker jag representerar den bild jag har på gamla stjärnor istället för att se oredigerade upclosebilder på Britneys celluliter i trashiga shorts och t-shirt.

Inga kommentarer: